השקעה בתעודות סל VS השקעה במניות

לשוק הפיננסי יש לא מעט כלים להשקעה, חלק מהם מצויים במניות וחלקם במצויים, באופציות השונות של המניות, בתעודות סל וקרנות שונות להשקעה. אך לכל אחד מאותם כלים דורשים זמן למידה והשקעה שונה, בחלק מאותן השקעות תצטרכו גם להשקיע יותר זמן ולצרוך יותר מידע שלעיתים יכול להיות קריטי עבור ההשקעה שלכם. כך בעצם כל סוג השקעה שלכם או של מנהל ההשקעות שלכם, תצריך ניתוח מעמיק יותר של סוג המניה שתרצו להשקיע או הסל, על מנת למקסם את השקעה שלכם.  אל כל אלו תוכלו גם לחלק את סוגי ההשקעה שתרצו להחזיק, בין אם תהיה השקעה פסיבית וכזו שלא תצטרכו להיות "עם היד על הדופק" או שמא תרצו שמנהל ההשקעות שלכם או אתם תיהיו יותר מעורבים ומעורבים. ולכן נשאלת השאלה מה תצטרכו לדעת מה ההבדלים בין השקעה בתעודות סל לעומת השקעה במניות?

היכרות עם תעודות סל

תעודות סל הן מכשיר פיננסי שאמור לעקוב אחר מדדים מסויימים או נכס בסיסי כל שהוא כמו מט"ח למשל. השקעות בתעודות סל מאפשרות בעקיפין למשקיע, להחזיק בכל מניות המדד לפי המשקל המדויק שלהן. יחד עם זאת יכול המשקיע לקבל את שווי הכספי של ההשקעה שלו או לחלופין להמיר את תעודות הסל שברשותו למניות פיזיות(דבר שכמעט ואינו קורה). תעודות סל נוצרו כתוצאה ממחקרים אשר עודדו השקעה במדדים במקום השקעות מנוהלות אחרות ומונפק על ידי חברות שכל תפקידן הוא ניהול מכשירים כמו תעודות סל והנפקה שלהם. עם זאת יש לזכור כי ערכן של תעודות הסל הוא זהה לערכו של כל נייר ערך אחר שנסחר בבורסה, וזה גם כן אחד מהבדלים שיש בין קרנות נאמנות אל תעודות הסל. 

יתרונות בהשקעה בתעודות סל  

  • דמי ניהול

ברוב הפעמים דמי ניהול  בהשקעות תעודות סל יהיו נמוכות בצורה יחסית מאשר דמי הניהול של השקעות אחרות.

  • נזילות

בדיוק כמו שתוכלו להמיר את תעודות הסל למניות, כך תוכלו גם לממש את את התעודות בכל זמן נתון שבו מתקיים מסחר.

  • פיזור

עצם המעקב אשר אחר אינדקס מסויים ומתבצע ע"י מכשיר פיננסי כתעודות סל, נחשב הדבר לפיזור של אגרות החוב או המניות

  • סחירות

מנפיק תעודת הסל מחוייב לספק ביקושים והיצעים שונים, שיהפכו את המסחר עבורכם לקל יותר במידה ותרצו לקנות כל כמות שתבחרו או במידה ותרצו לבחור את כל הכמות שברשותכם.

 

חסרונות תעודות סל

אחד מהחסרונות הבולטים בהשקעה בתעודות סל לעומת השקעה במניות, הוא לא אחר מאשר הסיכון שבו מנפיק האג"ח לא יוכל לעמוד בהתחייבות שלו. בכך דומה גם הנפקת תעודות סל להנפקת אג"ח. אלו עלולים לגרום לירידה בביקוש ולחוסר היכולת של המשקיעים להחזיר את השקעתם. אך בנוסף לכך ישנו עוד חיסרון נוסף כאשר קרן הסל עוקבת אחר מדד מסוים, ובתקופות מסוימות המדד עלול לרדת אך מחיר קרן הסל תישאר במחיר הקודם. דבר שכזה עלול לגרום לפער שבין ההערכה לבין המחיר. 

מניות היכרות

כאשר חברה הופכת לציבורית היא מנפיקה את עצמה בבורסה, כך בעצם היא חולקת את המניות שלה עם הציבור הרחב שהוא משקיע כסף ומקבל קול בדירקטוריון החברה וגם מקבל דיבידנדים במקרה של רווחים ובונוסים. לרוב מהלכים כאלו נעשים על מנת לגייס משקיעים חדשים אל החברה, למען התרחבות של החברה, השקת מוצר חדש ועוד. על מנת שתוכלו להבין את יחסי הכוחות ואת שווי המניות ננסה לתת דוגמא, אם ישנה חברה בעלת אלפיים מניות ולכם יש רק 20 מהן, יש לכם בעצם 1 אחוז מהון המניות של החברה. המשמעות היא שלכם יש כרגע 1 אחוז בקבלת דיבידנד ו1 אחוז כוח בהצבעה של הדירקטוריון. כאשר קניית המניות גדלה, כך גם החברה מרוויחה יותר כספים מהשקעה וגם ההון החשבוני שלה עולה, ויחד עם כל אלו גם ערך המניה אמור לעלות. 

יתרונות השקעה במניות

מניות הן חלק אינטגרלי מהבורסה ואינן נעלמות או עוברות רפורמות תדירות, מה שמציב אותן כהשקעה יחסית בטוחה ולא ככזו שיכולה להיעלם ללא עקבות. אך אחד היתרונות העיקרים במניות הוא לא אחר מאשר הרווחיות שלהן על פני כלים פיננסים אחרים שנמצאים זמינים כיום בעולם ההשקעות.  במידה ונערוך השוואה של 30 השנים האחרונות, תוכלו לגלות כי השקעה במניות הייתה בעלת תשואה עולמית שנעה בין 6 ל8 אחוזים. מנגד השקעות באפיקים סולידים אחרים, הניבו גם הם ברמה העולמית בין 4 ל3 אחוזים. אפשר לזקוף זאת גם עבור התנודות היומיות שעוברות המניות, אבל גם לסיכונים הרבים שלוקחים משקיעים בעסקים וחברות שונות. ומכיוון שתנודות אלו מושפעות מכל כך הרבה תמורות עולמיות ומקומיות שונות, בין אם בשוק הענף או במדינתו שעלולים גם בעלי המניות לקחת לא מעט סיכונים כאשר מחירי המניות עולים או מתרסקים. אך יחד עם זאת חשוב לזכור כי השקעה במניות עלולה לשאוב מכם לא מעט זמן ניתוח, למידה ובחירה סלקטיבית של המניות. במידה ואכן תבצעו ניתוח מעמיק של החברה, התנודות שלה והערכות השונות. תוכלו להגיע לרווחים נאים דרך המניות, אשר בשונה מסל תעודה תוכלו למקסם רווחים במידה והמניה אכן תחווה עליה או לקבל דיבידנדים של החברה. ויתרה מכל זה, תוכלו להיות משקיעים בחברה ולקחת חלק פעיל בכלכלה ובפעילות הפיננסית העולמית והמקומית.  

לחיי ההצלחה שלך!

מולי רובינזון, יועץ השקעות
לחברות מבצר בהנחה.
רוצה לקנות מניות מבצר בהנחה? מלא מייל הכי טוב שלך וקבל כניסה בחינם להדרכה הקרובה:


**אין לראות במידע בעמוד זה ובאתר מידאס משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הנו דעת הכותב לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב מחזיק ו/או עלול להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

היה לכם מעניין?.. שתפו עם החברים

כתבות אחרונות

איפה להשקיע בתקופת אינפלציה? ראיון מיוחד עם דני רופ

החלום להיות מסודרים כלכלית באופן תמידי הוביל רבים לנסות את מזלם בשוק ההון. אך כפי שידוע, רוב המשקיעים הפרטיים מפסידים את כספם בבורסה ונכווים מהניסיון. לכן כשהגיעה אלינו השמועה על שיטת השקעות "חדשה" שמתיימרת להפוך הימור לעובדות יצאנו לבדוק האם זה אמיתי.

נחשף: מה מסתתר מאחורי השיטה של המשקיע הגדול בעולם להכפלת השקעות בשוק ההון?

החלום להיות מסודרים כלכלית באופן תמידי הוביל רבים לנסות את מזלם בשוק ההון. אך כפי שידוע, רוב המשקיעים הפרטיים מפסידים את כספם בבורסה ונכווים מהניסיון. לכן כשהגיעה אלינו השמועה על שיטת השקעות "חדשה" שמתיימרת להפוך הימור לעובדות יצאנו לבדוק האם זה אמיתי.

איך קונים מניות עם פוטנציאל רווח גדול?

לכניסה להדרכה הקרובה בחינם + עדכונים חמים, מלא את המייל הכי טוב שלך:

אולי יעניין אותך גם...
השקעות

השקעה באגח VS השקעה במניות

כאשר יש לנו סכום כסף שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו להשקיע אותו אנחנו צריכים להחליט באיזה אפיק השקעה להשקיע אותו – אג"ח או השקעה במניו. השקעה

קרא עוד »